Tandvårdsteamet

Vanliga frågor

Tar ni emot nya patienter?

Om du önskar lista dig hos oss som ny patient är du välkommen att fylla i vår intresseanmälan här på hemsidan så hör vi av oss i turordning. Vill du istället ringa oss – ibland kan det finnas tillfällen som exempelvis att du har särskilda önskemål, sjukdomshistorik eller har övriga frågor – då är det enklast om ni istället ringer till oss så att vi kan hjälpa dig på allra bästa sätt.

Hur snabbt får man hjälp vid akuta besvär?

Vi försöker i största möjliga mån hjälpa er inom 24 timmar under veckodagarna om du har mycket akuta besvär. Generellt har vi korta väntetider för akuta besvär oavsett om det är värk, ilningar eller en lossnad fyllning. Får du mycket akuta besvär som inte kan vänta under helg eller stängning får man ringa jourhavande tandläkare 1177.

Hur sker betalning hos er?

Hos oss betalar du med kort, faktura eller swish. Betalning sker vid varje behandlingstillfälle. Möjligheten finns också till delbetalning via Collector Bank i samarbete med Praktikertjänst.

Hur gör jag om jag behöver boka om min tid?

Ombokning och avbokning kan antingen göras via vår hemsida, telefon eller via mail. Vid förhinder är det viktigt att du kontaktar oss så snart du kan, och senast 24 timmar före besöket. Uteblivande eller sena återbud debiteras.

Vilka tandtekniska laboratorium anlitar ni?

Vi samarbetar för tillfället med CDI i Malmö, Lundbergs tandtekniska i Umeå, Dental Design i Helsingborg och Folktandvårdens tandteknik i Örnsköldsvik.

Vad har ni för garantier?

Garanti:

  • För avtagbar protetik – ett år räknat från den dag då protetikbehandlingen/åtgärden utlämnats.
  • För fast protetik – tre år från den dag då protetikbehandlingen/åtgärden slutförts. Garantin gäller den protetiska konstruktionen och inte biologiska komplikationer som kan uppkomma under och efter behandling.
  • För fast fixturförankrad protetik – tre år från den dag då protetikbehandlingen/åtgärden slutförts.
  • För avtagbar fixturförankrad protetik – ett år räknat från den dag då protetikbehandlingen utlämnats
  • Rotfyllningar – här spelar individuella biologiska faktorer stor roll och därför lämnas ingen garanti på dessa vid uppkomst av komplikationer.
  • Fyllningar – här spelar individuella biologiska och fysiologiska faktorer stor roll och därför lämnas ingen garanti på dessa vid uppkomst av komplikationer.

Vid omgörning löper den ursprungliga garantitiden från den dag då fast protetik ursprungligen slutfördes, alternativt när avtagbar protetik ursprungligen utlämnades

Generellt angående garanti:

För att garanti ska gälla ska behandlingen vara det som behandlande tandläkare föreslagit och kommit fram till i samråd med dig som patient. Behandlingen skall vara slutförd och betald till fullo. Garantin är avsedd för tekniska komplikationer. Enbart missnöje räcker inte som skäl till garantiåtgärd. Arbeten godkänns av patienten innan permanent cementering eller utlämning.

Genom god egenvård, användning av bettskena och regelbundna kontroller hos tandläkare och tandhygienist kan du som patient avsevärt förbättra chansen att de behandlingar du fått håller så länge som möjligt. Självklart vill vi att du som patient skall känna dig nöjd med det arbete du fått och den tid samt kostnad du investerat i dig själv och din behandling. Upplever du besvär efter en behandling så kontakta oss snarast möjligt. Vi kommer göra allt vi kan för att hjälpa dig. Vår främsta målsättning är att du skall känna dig väl omhändertagen och nöjd med din behandling. I första hand kommer du få träffa din behandlande tandläkare men det kan även bli aktuellt att behandling tas över av en annan kompetent behandlare eller kliniskt ansvarig. Om vi inte själva kan hjälpa dig hjälper vi dig gärna med remiss till rätt instans men väl där gäller deras behandlingar och priser.

 

Garantin gäller inte:

  • Avtagbar protetik som har utförts med immediatteknik.
  • Avtagbar protetik och fast protetik som endast är avsedd för tillfälligt bruk.
  • När patienten kan lastas för att behandlingen behöver göras om. Komplikationer till följd av karies, bristande oral hälsa, bristande munhygien, rökning, allmänna hälsotillstånd, biologi och övriga faktorer utanför behandlarens kontroll innefattas ej av garanti.
  • När avtagbar protetik och fast protetik har utsatts för yttre våld.